מיהו יהודי?

"אנחנו צריכים להכיר בעובדה שאין ולא תהיה הגדרה אחת מקובלת. בעצם, אנחנו צריכים להכיר בכך שהיהודיות היא ריכוז של קבוצות וקהילות עם הגדרות וכללים שונים, הרואות עצמן חוסות תחת כנפות האוהל של העולם היהודי"

מיקי גיצין03.10.14

שאלת מיהו יהודי היא שאלת מיליון הדולר של התרבות היהודית. היא מעסיקה והעסיקה את "היהדות המאורגנת" באופן אינטנסיבי לאורך ההיסטוריה היהודית. הדיון הפוליטי-חברתי הזה התחדש בתקופות היסטוריות שונות, כמו בימי עזרא ונחמיה, בתקופת בית שני ובמוקדים אחדים בימי הביניים, וכמובן מאז ההשתלבות היהודית במגמת ההשכלה, שהובילה לחילוניות מחד ולחרדיות וההסתגרות מאידך. 

 

הניסיון של המנהיגות היהודית בתקופות השונות להגדיר לעצמה מיהו יהודי הוא טבעי וברור. כל קהילה פוליטית-חברתית זקוקה לכללים, תקנונים והגדרות וכל מנהיגות דתית, קהילתית ופוליטית חייבת להגדיר לעצמה מי חבר בקהילת המונהגים שלה. הסכמה על כללים והגדרות משותפות היא זו שהופכת אותנו מאינדיבידואלים לקהילה וקבוצה ואלו נמצאים בבסיס הרעיון היהודי.

 

מיהו יהודי?צילום: מיכל פתאל *הצילום זכה במקום השני בתחרות דת.חירות.עיר של ישראל חופשית

 

 

אבל במקרה היהודי, כמו גם בחברות ותרבויות אחרות, אנחנו צריכים להכיר בעובדה שאין ולא תהיה הגדרה אחת מקובלת. בעצם, אנחנו צריכים להכיר בכך שהיהודיות היא ריכוז של קבוצות וקהילות עם כללים והגדרות שונות, הרואות עצמן חוסות תחת כנפות האוהל של העולם היהודי. היהודיות האותנטית צומחת מלמטה ומאפשרת לקבוצות שונות לראות בעצמן חלק מעם אחד, כשהן קשורות ביניהן באמצעות טקסטים, שפה, נרטיב היסטורי, ריטואלים ופרקטיקות נוספות. הקבוצות האלה לא חייבות להסכים אחת עם השניה, אבל רצוי שהן יכירו אחת בשניה.

 

המודל הזה הוא לא פנטזיה פוסט-מודרנית, אלא תיאור המציאות היהודית הלכה למעשה. זו למשל המציאות שהגעתי אליה כשמצאתי את עצמי שליח צעיר של הסוכנות היהודית בקהילה של סיינט ג'וזף וואלי. אי שם באינדיאנה גיליתי קהילה המונה כ-3000 יהודים בלבד ובה חיים יחד (לא בלי ריבים ופיצולים) יהודים רפורמים, חילונים, קונסרבטיבים וחרדים מבית "אגודת ישראל". החברים בקהילה הזו הבינו שיש להם סיפור גדול ומשותף שיכול להכיל את השונות הזו. הם הכירו מזמן שרב המפריד על המשותף ביניהם ובכל זאת חוגגים את הגיוון ולא מפחדים מהשונות.

   

"הכרה במציאות הזו היא הדרך היחידה בה כלל הקבוצות היהודיות יוכלו לחיות זו לצד זו ללא קונפליקט מתמיד על "כללי המשחק". מי שינסה להגדיר באופן מדויק יותר את היהודי ימצא את עצמו יוצר פילוג חריף בתוך העם היהודי, ויתכן שיוביל לגט כריתות בין הקהילות היהודיות הפרוגרסיביות לבין הקהילות השמרניות."  

 

הכרה במציאות הזו היא הדרך היחידה בה כלל הקבוצות היהודיות יוכלו לחיות זו לצד זו ללא קונפליקט מתמיד על "כללי המשחק". מי שינסה להגדיר באופן מדויק יותר את היהודי ימצא את עצמו יוצר פילוג חריף בתוך העם היהודי, ויתכן שיוביל לגט כריתות בין הקהילות היהודיות הפרוגרסיביות לבין הקהילות השמרניות.   

 

אין ספק שאת האתגר הגדול ביותר לתפיסה הזו מציבות היהדות האורתודוקסית ומדינת ישראל. היהדות האורתודוקסית הגדירה באופן מדוייק ומפורש מיהו יהודי לשיטתה וטורקת דלת בפני כל אלה שלא עומדים בקריטריונים שהציבה. מדינת ישראל - שהחליטה כבר בתחילת דרכה לאמץ את ההלכה האורתודוקסית בדין האישי ובמהלכי הגיור הלאומיים שלה, ובכך משתתפת המדינה ומעצימה את טריקת הדלת של האורתודוקסיה בפני קהילות וקבוצות יהודיות אשר לא נוהגות על פי דרכה.

 

מדינת ישראל והיהדות האורתודוקסית עומדות בפני מבחן שלא החל היום אבל נמצא כרגע באחת מנקודות השיא שלו. מבחן שהברירה שלו תהיה חדה: קשר או נתק. התגובה האורתודוקסית למבחן והמתח הפנימי שהוא יוצר בקרבה ראויים לדיון נפרד. האתגר הניצב בפני מדינת ישראל משמעותי וחשוב יותר. מדינת ישראל תתקשה להמשיך ולהגדיר את עצמה כמדינת העם היהודי, כשרבים מבני העם לא זכאים להנשא או להתגרש כאן. בהמשך הדרך, חוסר ההכרה של המדינה ביהדות התפוצה וברבניה עשוי להוביל לפיצול ממש בין מדינת ישראל לבין אחותה הקהילה היהודית האמריקאית, בה היהדות הפרוגרסיבית דומיננטית. גם בתוכה פנימה משלמת המדינה מחיר כבד על המונופול: החל במצב אזרחי בלתי אפשרי בו מאות אלפי ישראלים חיים ללא זכויות בסיסיות כמו נישואים וגירושים בגלל מעמדם הדתי, וכלה בניתוק הולך ומעמיק בין אלו הרואים את עצמם "חילוניים" ובין התרבות היהודית, המיוצגת בעיניהם על ידי רבנות מושחתת.

 

כדי להגשים את חזון הבית הלאומי לעם היהודי כולו על המדינה להתעשת ולשחרר עצמה מהמונופול האורתודוקסי. הכרה בכך שיש דרכים רבות להיות יהודי היא הכרה אמיתית בעם היהודי, בישראל ובחו"ל.  

 

המאמר פורסם לראשונה במגזין ליברל.  

הוספת תגובה
שם:
נושא:
תגובה:
>>
כל התגובות
01
אינטלקטואללאחר שיטוט באתר, הזדעזעתי מהשטחיות הילדותית...חסרת הערכים, פעם הכופרים היו לפחות ערכיים ומעמיקים, עכשיו גם את זה אין להם.

כבר אמר מי שאמר:
"רצינו לגדל דור של אפיקורסים ויצא לנו דור של עמי ארצות"
02
דתיהמאמר הזה נובע מבורות גמורה בהלכה היהודיתמי שיש לו הבנה מועטת בהלכה היהודית מבין מדוע הטיעונים שנכתבו במאמר זה לא שייכים כלל.
03
ממזרלא החרדים הפרזיטים והפרימיטיבים ייקבעו מיהו יהודי!יהודי מבחינתי זה לאום ולי כחילוני אידיאולוגי אין שום משמעות לדת!
אני אקבע לעצמי עם מי להתחתן- ועדיף " חסרת דת" מאשר חרדית שטופת מוח!
כן יירבו " ממזרים" בישראל!!!
הויההויהתרמו!תמכו בפעילות שלנו!
עזרו לנו להמשיך לפעול!
הצטרפו!כל חתימה מחזקת! הצטרפו לתנועת ישראל חופשיתספרו!נתקלתם בכפיה דתית?
זו הכתובת שלכם!
כתבו!הצטרפו לצוות הכותבים באתר ישראל חופשית! לוח אירועים עוד אירועים >

לוח אירועים InstagramFacebook
הרשמה לניוזלטר